fredag 31 juli 2015

Om att förverkliga drömmar

Min farmor växte upp i en tid då flickor hade sin bestämda plats i samhället. De skulle gå grundskolan, hitta en man, gifta sig och sköta hemmet och barnen. Det här var även vad som väntades av min fammo, och någon vidareutbildning kom inte på fråga. Men min fammo nöjde sig inte med det, och drömde om en värld där alla hade möjlighet till samma utbildning, oberoende av kön eller ekonomisk situation. 

Hon hade många drömmar, min fammo. Hon ville ha egen butik. Hon ville resa och se världen. Hon var viljestark, stolt och företagsam, och såg till att hon fick vad hon ville. Hon startade inte en, utan två butiker. Hon reste runt världen och såg exotiska länder och fantastiska ställen. I en ålder av 62 år satte hon sig på tåget och åkte transsibiriska järnvägen. 

För mig var hon alltid fammo, och när Malin och jag hälsade på fick vi gröt till morgonmål med smöröga och lite mer socker än hon egentligen ville ge. I hennes köksskåp fanns torkade frukter, och i hennes bokhylla fanns mängder av böcker. Jag valde länge och väl innan jag bestämde mig för vad jag ville läsa. 

Det var fammo som gav mig den bok som fick mitt 13-åriga jag att stanna upp och tänka efter. Sofies värld lärde mig om filosofi och om världen. Fantasi och antikens greker i en salig röra som jag älskade och uppskattade. När fammo och faffas hus tömdes fick jag biblioteket. Sofies värld fanns inte bland böckerna, den fick jag redan för 17 år sedan, men där fanns otaliga verk som jag ser fram emot att läsa. 

Läsa och minnas. För idag begravde vi min fammo. 

Nu får hon vara tillsammans med sin älskade Nisse igen. En sista, fantastisk resa. 


Maj-Lis
1924-2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar