tisdag 14 november 2017

Om det där med att skaffa barn

"När ska ni skaffa ett barn till, då? Nu borde nog Oliver få ett syskon."

Ja, visst borde han det. Och visst finns önskan och hoppet och viljan. Men vi "skaffar" helt enkelt inte barn i den här familjen. Det finns de som bestämmer sig för att de vill ha barn och nästa månad är de gravida. Det finns de som glömmer bort ett piller eller använder en kondom som är gammal, och plötsligt kommer aldrig mensen. Det finns de som tänker "kommer det barn så kommer det", och så kommer det faktiskt barn.

Och så finns det de som önskar och längtar och ber, och som redan älskar ett barn som kanske aldrig kommer att existera, och för varje månad som går så växer längtan, och för varje år som går så dör lite av hoppet.

Låt mig ta er med på en resa i statistik.

19 månader av försök
1 endometriosoperation
9393,21 euro i behandlingar
51 hormonsprutor och alltför många piller att räkna
3 inseminationer
4 IVF-behandlingar
23 äggceller plockade
2 embryon som överlevde ända till insättning
6  negativa graviditetstest

Jag kommer inte ihåg hur många gånger jag fått svara på frågan om när vi skall skaffa flera barn, men det är många och det tar lika ont varje gång. För en tid sedan pratade jag med en annan förälder på musiklekis. Han tyckte det var underbart att se hurdant sällskap deras pojkar har av varandra. Jag sade någonting om att hos oss är det nog vi föräldrar som får agera leksällskap. Svaret kom ögonblickligen och tvärsäkert.

"Nå, det är bara att skaffa en till!"

Jag försöker tänka tillbaka och inser att jag antagligen själv också fällt samma klumpiga kommentar eller ställt samma smärtsamma fråga. Före jag visste. Nuförtiden ställer jag en annan fråga.

"Önskar ni (flera) barn?"

Ja, vi önskar ett barn till. En baby som doftar tillit och värme och som vuxit under mitt hjärta och som redan vid födseln är så högt älskad att min själ sjunger. En baby som redan nu är en så självklar del av vår familj och vårt hem eftersom det helt enkelt är så det ska vara. Vår familj är inte komplett ännu.

Men vi "skaffar" ju inte barn i den här familjen. Vi blir välsignade med dem, om vi har tur.

Och efter 19 månader av försök, en endometriosoperation, 9393,21 euro i behandlingar, 51 hormonsprutor och alltför många piller att räkna, tre inseminationer, fyra IVF-behandlingar, 23 äggceller plockade, två embryon som överlevde ända till insättning och sex negativa graviditetstest, fattas ännu en sista statistik.

Antalet positiva graviditetstest: Ett.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar