fredag 4 maj 2018

En månad

Det var kärlek vid första ögonkastet. Han ser precis ut som sin storebror. Han har tjockt svart hår, stora mörka ögon, och små små händer som har mitt hjärta i ett järngrepp. Han föddes den 4.4 kl. 14.44. Under operationssalens starka lampor fick jag upp honom på mitt bröst, och medan jag blinkade bort tårarna växte hjärtat i mitt bröst. Tänk att en så liten redan kan vara så älskad. 



Där i operationssalen kändes en timme som en månad. Nu har en månad gått, och det känns som en timme. Han som bara vägde 2475 gram när han föddes väger nu 2860 gram och känns som en helt annan baby. 




Vid en månads ålder använder han ännu kläder i storlek 44, men snart får vi nog byta till 50. Han tillbringar sina dagar med att äta och sova, men har också börjat vara vaken ett par timmar i taget. Överlag är han en lugn och trygg baby, som bara visar missnöje när han är riktigt hungrig eller när det kniper i magen.



Under den här månaden som gått har jag slagits av hur mycket lättare det är med barn nummer två. Jag är mycket mer självsäker i min roll som mamma, och jag njuter så mycket jag bara kan av all små detaljer. Hans pyttesmå fingrar som sluter sig om mina, hans mörka ögon som söker mina, hans hud som är som sammet mot min kind. 



Älskade lilla unge, du är bara en månad gammal, men redan nu är du en självklar del av vår familj. Tack för att jag får vara din mamma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar