lördag 8 augusti 2015

När trädstammarna glöder

Det är lördag kväll, den där tiden på dygnet när solen har vandrat runt huset och tittar fram bakom knuten och lyser upp de sneda tallstammarna i backen så att barken glöder röd. Det är det sista veckoslutet på semestern. På måndag far Martin tillbaka på jobb. Det är en främmande tanke. Nu är det slut på lediga kvällar och långsamma morgnar. Den senaste veckan verkar Oliver äntligen ha förstått att vi har semester och har börjat vakna först efter sju på morgonen, men nu lär det bli en återgång till de gamla vanliga tidiga morgnarna.

Jag känner mig inte riktigt redo inför tanken på vardag igen. Rastlös, kanske. Jag har haft Martin hemma i fem långa veckor, och nu skall jag och Oliver försöka hitta en ny rutin för oss själva igen. Ännu är jag på inga vis i skick att ta hand om trollungen ensam - jag får inte lyfta honom ännu på några dagar -  så som tur kommer underbara syster Malin och hjälpa till i början av veckan.

Det ska bli skönt med en mjukstart på vardagen, och underbart att få tillbringa några dagar med världens bästa syster. Trots att Helsingfors ju egentligen bara ligger ett par timmar härifrån så känns det ibland som om det skulle vara på andra sidan världen. Telefoner och datorer är fantastiska saker, men ibland behövs en riktig kram och den där djupa enande tystnaden som bara existerar när man sitter axel mot axel i soffan med varsitt glas rött och med huvudet fullt av färska perspektiv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar